Vrijwilligers zijn essentieel in elke kerk. Ook de communicatie wordt vaak door vrijwilligers gedaan: het bijhouden van de website en het kerkblad, het schrijven van artikelen en persberichten, het ontwerpen van posters en het onderhouden van de Facebookpagina. Vrijwilligers zijn vaak heel erg gemotiveerd en doen hun werk met hart en ziel. Tegelijkertijd vraagt communicatie ook een stuk vakmanschap en verstand van zaken. Daarom is het cruciaal dat uw vrijwilligers goed getraind worden.
Alle cursussen zijn maatwerk en worden in overleg met u georganiseerd. De exacte inhoud en duur van de training kan dus worden aangepast aan de hand van uw wensen.

Kerk & Communicatie biedt de volgende trainingen aan:

Basiscursus Communicatie voor de kerk

Doelgroep: iedereen die zich binnen de kerk met communicatie bezighoudt
Duur: 2 avonden van 19:30-22:00
Inhoud: een introductiecursus waarin wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

  • Het belang van goede communicatie voor de kerk
  • Doelen en doelgroepen: met wie communiceer je en welk doel heb je hiermee?
  • Een overzicht van de belangrijkste communicatiemiddelen (kerkblad, website, e-mail, social media, nieuwsmedia)
  • Hoe val je op?
  • Goed en helder schrijven
  • Foto’s en video’s
  • Basiscursus social media 

Schrijfworkshop

Doelgroep: schrijvers voor kerkbladen, website en persberichten
Duur: 1 avond van 19:30-22:00
Inhoud: het schrijven van een goede tekst is een hele kunst. Hoe zorg je ervoor dat je de boodschap kort en krachtig overbrengt en hoe neem je de lezer mee in je verhaal? Daarnaast is het ook belangrijk voor welk medium je schrijft. Schrijf je voor een nieuwsbrief, kerkblad, website, of probeer je de pers te interesseren voor een evenement? Op deze vragen gaan we in tijdens de workshop. De deelnemers krijgen concrete opdrachten om teksten te schrijven en redigeren.

Training Kerk & Social Media

Doelgroep: mensen die voor hun kerk de social media-kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram beheren.
Duur: 2 avonden van 19:30-22:00
Inhoud: veel kerken hebben een Facebook- of Twitterpagina voor hun kerk. Daar komt veel bij kijken:

  • Hoe zorg je ervoor dat je genoeg volgers krijgt en dat mensen je berichten daadwerkelijk lezen?
  • Hoe promoot je een activiteit?
  • Hoe zorg je ervoor dat discussies niet uit de hand lopen?
  • Hoe zet je plaatjes en filmpjes op een doeltreffende manier in?
  • En wat is eigenlijk de beste tijd om een bericht te plaatsen?
  • Welke social media-kanalen zijn het belangrijkst en voor wie?

Tijdens deze training gaan we hier dieper op in. We maken gebruik van een stukje theorie en praktijkvoorbeelden vanuit andere kerken en organisaties. Daarnaast gaan de deelnemers ook zelf aan de slag.