Zo kan de kerk jongeren op social media bereiken

Hoewel Facebook nog steeds veel gebruikt wordt onder jongeren, is het goed om als kerk ook na te denken over het gebruik van andere social media-kanalen. Kerk & Communicatie geeft een aantal tips hoe je deze kunt inzetten.

Sinds 2010 doet onderzoeksbureau Newcom.nl onderzoek naar het gebruik van sociale media van mensen van vijftien jaar en ouder. Uit cijfers van dit jaar blijkt dat Facebook haar grootste groei onder jongeren heeft bereikt en dat er zelfs sprake is van een kleine daling. In 2016 gebruikte 86 procent van de 15-19-jarigen Facebook, maar in 2017 is dat iets gedaald naar 80 procent.

Bron: Newcom.nl

Als we kijken naar andere platformen, zien we dat de platforms YouTube, WhatsApp, Instagram en Snapchat ook populair zijn. Maar hoe kan je als kerk die vertaalslag maken naar deze platforms?

1.Gebruik WhatsApp als online vraagbaak
Voor persoonlijke vragen kan WhatsApp een ideaal platform zijn. Jongeren die ergens tegenaan lopen en met vragen zitten als ‘Hoe kan ik over het geloof praten met mijn niet-gelovige vriend(in)’, of ‘Hoeveel alcohol mag je als christen drinken?’  kunnen door middel van een appje een antwoord krijgen.

Het sturen van een appje is een minder grote stap dan de dominee of jongerenwerker op zijn thuistelefoon bellen. Door ook op de website duidelijk te communiceren dat er iemand beschikbaar is voor vragen via de app, weten jongeren waar ze terecht kunnen.

Daarnaast kunnen kerken WhatsApp-groepen aanmaken voor bijvoorbeeld jeugdgroepen. Hiermee kunnen ze met elkaar (praktische) informatie delen.

2.Deel inspirerende foto’s, quotes op Instagram
Wie op Instagram zit, kan zijn of haar leven delen door middel van foto’s en video’s. Als je als kerk op Instagram gaat, is het dus belangrijk om interessant beeldmateriaal te hebben. Geen foto’s van saaie kerkgebouwen, maar foto’s van mensen!

Ook kan je werken met een bijzondere ‘quote’ of uitspraak die je in een foto kunt plaatsen. Hieronder staat een voorbeeld van een foto die we zelf geplaatst hebben op onze sociale media-accounts.

 

3.Ga als predikant en jongerenwerker op Snapchat

Snapchat is een medium dat door veel jongeren wordt gebruikt om even snel een gekke of grappige foto naar een groep vrienden of vriendinnen te sturen. Een foto van een gezonde smoothie die je hebt gemaakt, de kat die je hele kamer overhoop heeft gehaald of als je met een drankje op het balkon zit. Een instituut of kerkelijke organisatie zullen jongeren niet zo snel gaan volgen. Snapchat is immers laagdrempelig.

Mobiliseer daarom predikanten en jongerenwerkers zélf op Snapchat te gaan. Door elkaar een kijkje te laten geven in elkaar leven, kunnen er ook aanknopingspunten ontstaan voor een gesprek in de kerk (in plaats van de standaardvraag ‘Hoe gaat het met je (op school)?’, kan je nu specifiekere vragen stellen. Hierdoor kan de jongere het idee krijgen dat er echt interesse is in zijn of haar leven.

Daarnaast laat je als predikant, jongerenwerker of ouderling zien dat je – naast je kerkelijke functie – ook een privéleven hebt. Ook dat kan drempelverlagend werken voor jongeren.

4. Maak filmpjes en zet deze op YouTube  

Uit onderzoek van Newcom.nl blijkt ook dat maar liefst 86 procent van de 15-19-jarigen YouTube gebruikt.

Ook als kerk kan je iets met video doen. Een voorbeeld is door een eigen YouTube-kanaal te starten en onderwerpen te behandelen die jongeren bezighouden door middel van een kort filmpje. Deze filmpjes kunnen via andere kanalen, zoals Facebook onder de aandacht worden gebracht.

Laat een predikant uitleg geven over een Bijbels thema. Een goed voorbeeld hiervan is predikant Paul Visser die regelmatig in een video te zien is.

door Lisa Petersen

Lisa Petersen