3 tips om je kerkwebsite in een nieuw jasje te steken

De kerkwebsite is het visitekaartje van een kerk, dus waarom zou deze er niet stijlvol en functioneel uit kunnen zien? Een kerk draait natuurlijk niet op een website alleen, maar in een tijd waarin mensen 24/7 informatie op internet opzoeken, kan de kerk niet meer wegkomen met een onaantrekkelijke website met verouderde informatie. Als dat nog het geval is, wordt het hoog tijd daar wat aan te veranderen!

Eric van den Berg, online communicatie-expert, trainde meer dan 2500 kerkelijke vrijwilligers en schreef zeven boeken over internet. In zijn nieuwste boek ‘Gids voor online communicatie in de kerk helpt hij kerken een heel eind op weg. Kerk & Communicatie heeft een aantal goede tips van hem op een rijtje gezet.

 

1. Bouw je website logisch op

Soms kom je op een website terecht waar het net een doolhof is. Van den Berg
hamert erop dat websites daarom gebruiksvriendelijk moeten zijn. Hoe doe je dat? Het antwoord is simpel: door maar één onderwerp te behandelen per pagina.

Elke pagina moet volgens hem een ‘call to action’ krijgen. Oftewel: de bezoeker moet actie ondernemen. Voorbeelden zijn: ‘Lees waarom mensen naar de kerk komen’‘Lees de Bijbeltekst van vandaag en raak geïnspireerd’ of ‘Doneer voor ons missionaire werk in Uganda’.  Tips die Van den Berg bij deze ‘call to actions’ meegeeft, zijn: gebruik een werkwoord in je oproep, vertel exact wat de bezoeker moet doen en wat het oplevert, gebruik opvallende woorden (nu, nieuw, persoonlijk, alleen voor, vertrouwelijk) en gebruik de gebiedende wijs (ga naar, doe het vandaag nog).

Kortom: behandel op elke aparte pagina slechts één onderwerp en activeer je bezoeker daarbij door een ‘call to action’ toe te voegen.

Voorbeeld? Neem dan een kijkje op de website van Best Life Church. Op de hoofdpagina wordt de aandacht gelijk getrokken door het rode balkje met ‘Koop hier je ticket’.

 

2. Plaats persoonlijke verhalen

Waardoor word je sneller getriggerd? Als iemand op een verjaardag vertelt dat hij in jaartal X bij bedrijf Z in plaats Y ging werken, of als hij vertelt waarom hij zoveel energie van zijn baan krijgt en wat hij soms lastig vindt? Waarschijnlijk blijft het laatste gesprek langer hangen. Hoe bereik je mensen nou beter door échte verhalen met hen te delen? Geen saaie, lange teksten met duffe feiten, maar het menselijke verhaal erachter.

Een ‘Behind-the-scenes-rubriek’ is een van de voorbeelden die Van den Berg aandraagt. Hoe verloopt het werk bij de koster, hoe wordt een dominee gekozen en ga zo maar door. Of laat een vrijwilliger een kerklid interviewen over zijn of haar (geloofs)leven. Welke lessen heeft iemand geleerd in zijn leven die hij graag wil doorgeven bijvoorbeeld?

3. Kies geschikt beeldmateriaal

In een tijd waarin één beeld meer zegt dan duizend woorden, is het van cruciaal belang aantrekkelijk beeldmateriaal op je website te plaatsen. Eén van de belangrijkste beeldelementen is de header. Dat is de foto die bovenaan een website staat (onder het logo).

Veel kerkwebsites gebruiken een foto van hun kerkgebouw als header. Maar wat breng je daarmee over? Krijgt de bezoeker dan een beter beeld wat voor kerk hij of zij voor zich heeft? Ook foto’s van kerken met lege banken zijn volgens Van den Berg geen goed idee. ‘Daarmee communiceer je – onwillekeurig – dat de kerk inderdaad een lege en saaie plek is.’

Hoe kan het beter? Door bijvoorbeeld foto’s te kiezen met mensen erop (die onderdeel van de gemeenschap zijn). Houd daarbij ook rekening met de gemiddelde bestandsgrootte. 150-200Kb is prima.  Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Amstelgemeente.

 

Als je geen vaste fotografen in dienst hebt, kan je ook kiezen voor goede, gratis en rechtenvrije stockfoto’s. Let daarbij wel op of je nog aan bronvermelding moet doen. Enkele voorbeelden van websites zijn: Pixabay.com en Unsplah.com.

door Lisa Petersen

Lisa Petersen